18. mail toimus Lihula Gümnaasiumis koolihoovi ruumieksperimendi teostus. Tegemist on projektiga, mille mõte tekkis aastal 2020 kui alustas esimene “Arhitektuuri ja keskkonna” valikaine kursusega Lihula koolis, kuulates laste mõtteid kooli ümber oleva ruumi kasutuse, probleemide ja ideede kohta. Kuna koolis toimus ka taaskasutuse valikkursus ning lisaks ka Erasmus+ projekt “Art of Recycling, Future for Environment”, siis sobisid need ideed hästi kokku. Kooli juhtkond võttis ideest kohe kinni ja nii see seeme idanes. Vahepeal tuli piirangute tõttu lükata idee teostust edasi, aga käesolev kevad sobis selle tegemiseks väga hästi. Hoogu andis juurde ka vilistlaste kokkutulek, mis samuti koolihoovi planeeritud.
Päev ise oli väga tegus kuna ettevõetud eesmärk alana oli ühe päevaga teostamiseks väga ambitsioonikas. Projektist võtsid osa Lihula Gümnaasiumi 10. ja 11. klass, Lihula Muusika- ja Kunstikooli kunstiklassi õpilased, kelle idee ja teostus on stencil tehnikas seinamaalingud ning Erasmus+ projekti külalisõpilased kahest Türgi koolist, Kreekast ja Horvaatiast. Kõik poisid, kel sel päeval olid tööõpetuse tunnid, said valmistada mänguklotse õue. Ülejäänud koolipere oli samuti väga toetav ja abistati kõigega, mis vaja.
Antud ruumieksperiment oli mõeldud aktsioonina, et õpilased võtaksid autodelt tagasi oma koolihoovi. Tekiks aktiivne ja erinevate tsoonidega ruum, mis oleks vahetundidel ja koolivälisel ajal laste poolt aktiivses kasutuses. Ideed olid pärit õpilaste endi poolt ja vormilise teostuse jaoks kasutasime materjalidena taaskasutuse võimalusi vanade rehvide, puidujääkide, euroaluste näol. Taimed kasvatati koolis ise ja materjali ning abi saime ka kohalikelt ettevõtetelt ning eraisikutelt. Täname: L&L, RaSi, GreenCube, Aino Merevoo, Raul Heinver, Margus ja Madis Ääremann, Külli Rammul, AS Torf ja Guido Luik, Helina Niitvähi ja Ilhan Nisamedtinov, Atmar Lobja ja Lääneranna Vallavalitsus, Kaarel Padu, Kea Pelapson ja Lihula MKK, Grete Poopuu.
Koolihoovi selline ruumikasutus võiks luua võimaluse hoovi kasutada ka avalikeks üritusteks, õuetundideks jne. Loodame, et meie eksperiment suudab tõestada, et selline ruumikasutus koolihoovile on parem nii õpilastele kui kogukonnale. Tekitades juurde ja liites olemasolevaid kooli ümber paiknevaid atraktsioone tekib noorte jaoks tõeline koolihoov, kus on nii aktiivselt kui ka passiivselt võimalik õues viibides aega veeta. Sellega laiendame kooliruumi ka õue ja tagame õpilastele võimaluse vahetund aktiivselt värskes õhus veeta. Luues tingimused, loome uued võimalused ning saame tervemad ja rõõmsamad noored. Lisaks on see heaks kogemuseks, et me saame enda ümber olevat ruumi ise muuta, luua ja kujundada. Alati on võimalik midagi ise ära teha, et see oleks meile sobivam ja mõnusam kuna meie ümber olev ruum ja selle kvaliteet mõjutab oluliselt meie enesetunnet. Selliseid sekkumisi ja ruumiprojekte on tehtud erinevas mastaabis Eestis näiteks Paides (PaideWay), Tartus (Autovabaduse puiestee). Õpilased on end ümbritsevat ruumi märganud, analüüsinud ja pakkunud välja oma ideed ja ka reaalselt selle ise teostanud. Meie kooli õpilased ja noored väärivad kiitust, terve päev tegutseti ja tööriistu osati käsitleda ning ideid ja pealehakkamist jätkus. Aitäh teile, noored!
Kõike me ühe päevaga ära teha ei jõudnud, kuid siiski oli tulemus seda igati väärt. Tulge vaadake ise üle!
Tekst: Helina Niitvähi ja Siret Kesküla
Fotod: Siret Kesküla